måndag 16 november 2009

Mycket vill ha mer!

Som ni vet går jag tapetserarkurs för att lära mig förädla
gamla stolsitsar. Men vilken kurs ska man gå om man anser
sig behöva stilla ett habegär? Finns det utbildningar i konsten att uppskatta knapphet?











Vackert fågelhus 1800 kr. Altarstakar 3,500 kr.

Kan man bli inlagd på lasarett om man betraktar sig själv en aning inköpsförvrängd? Min far brukar säga - har du tio kronor så handlar du för tjugo! Jo, det ligger nått i det och jag har alltid tyckt att det är rätt bra gjort. Jag menar det inte alla som kan handla för dubbelt så mycket som man egentligen har, om man nu inte räknar maxade krediter.



Sifoner 650 kr/st. Gammal härlig klocka 750 kr.

Jag kan liksom inte få nog. Att söka efter trevliga gamla inredningsprylar och sedan efter ihärdigt arbete hitta nått som motsvarar förväntningarna är den bästa fyllan man kan skaffa.
Att det stundom kostar en aning för mycke tvingas en sjukling som jag ta. Ingen rejäl fylla utan en minst lika kraftig baksmälla! För se det går över! Redan veckan därpå känner jag mig sakfattig igen och startar upp ett nytt letande. Tänk då vilken tur jag har som skaffat alibi för mina inköp. Med en hel antikaffär i ryggen är det ju okey. Jag måste handla saker annars blir det tomt i butiken. Jag måste! känn på den.

Till höger ett vackert skriv eller matbord i bondrokoko 9,800 kr
......







Brödskåp i härlig blå färg 14,900. Träkäglor 650 kr

Att vandra runt på antikmarknader och i antikaffärer ute på kontinenten antar jag är det samma som vad det är för alkoholisten att kliva in på systemet. Man blir frestad, andfådd och knäsvag. Och när man sedan tittar på prislappen också besviken. Att inte ha råd med de bästa whiskeysorterna utan i stället få hålla tillgodo med en kvarting Explorer är ingen hitt. Det är då mitt gamla hedersknep kommer väl till pass. Att handla för tjugo fast jag bara har tio. På så vis får jag det jag vill och huj sicket galej! Till höger, vackra stolar efter tapetserarkurs. Sålda.
............






Flera vackra klädskaåp åter i lager

Då är det bara att stuva lastbilen full med lantbord, brödskåp, hyllor och hängare. Så kommer speglar, ljusstakar och allehanda köksredskap och jag börjar raggla och snacka osammanhängande. Efter provdockor, plåtlådor, industrilampor och, snyft, flaskhämtare börjar jag bidra till underhållningen med en enklare steppdans. Soppvitriner, plåtskåp och avslutningsvis sifoner. Jag faller plakat till marken och måste ha bärhjälp till hotellet. Vilken köpfest! Det stora tabelraset i Katthult bleknar i jämförelse.
................



Vinkorg 850 kr, fransk fågelbur 2,500 kr. Äldre sparbössa 1,800 kr.

Väl hemma, med huvudvärk och trötthet, startar stora rengöringskalaset. Allt måste skurars, torkas och göras i ordning. Undrar om Medborgarskolan har nått, eller ABF?

På gensyn!
Per Larsson
Knut & Svea

12 kommentarer:

Elin | Draumesidene sa...

:) Herlig innlegg, og FANTASTISKE ting du viser!

Stå på! Du er ikke alene om å ha det sånn! Vi er mange! :)

Klem frå følger i Norge!

Heidi sa...

Oh, Im in love, again ;)...such an beautiful things!

Thank you for shareing these with us <3

Greeting from Finland again :D
Heidi
<3

Love Your Homes sa...

Ja du Per, jag kanske har sjukstugan för dig, fast risken är att du kanske inte känner dig friskare.
Jag får nog bära ut dig med bordet senare i veckan, hujemej!

Karin Krut sa...

Jag älskar din blogg och ditt sätt att skriva och beskriva! När jag åker till den stora huvudstaden ska jag absolut stjäla mig en liten kik i din underbara butik, om du inte ligger inlagd för din obotliga åkomma förståss ;)
Ha en skön och kanske stundom vilsam adventstid!
/Krutan

Anonym sa...

lart mycket

Anonym sa...

Hej!
Det är verkligen dyrt i din butik, inte mycket man har råd med.

Anneli

Lillsnörpa sa...

Ville bara tacka för en bra blogg! Så mycket fina bilder! /Lillsnörpa

Smycken och Smulor sa...

Så bra du beskriver en känsla som många av oss känner igen och önskar att vi hade dina ursäkter att handla!
God Jul/
Marie-Louise

Saras Inredning sa...

Hmm... det där med att uppskatta knapphet :) Jamen den kursen skulle jag oxå behöva.
Ha en underbar adventstid.

annoantique sa...

Vilken underbar, "hemsk" sits - att vara TVUNGEN att handla...känner igen det där...älskar att äga, känna att man har kommit över något eftertraktat - för att strax drabbas av ångest. Det var lite väl dyrt, var ska jag ställa det, ok - sälja vidare. Men så är det också vissa ting som går rakt in i hjärtat och som man har väldigt svårt att släppa - som blir essensen av vad man gillar. Dom brukar bli frivilliga hyllvärmare. Härlig ärlig blogg.

IsabellaV sa...

Hehe, om jag fick chansen till sånna där härliga möbler och andra saker skulle jag nog också handla för 20 :P Snyggt :)

Vitt o Vältummat sa...

Så spännande att gå på tapetserarkurs! Det vill jag också göra!
Här var det mycket intressant. Tror inte jag har hittat din blogg innan i bloggdjungeln men jag återkommer!
Ha det bra
Kram
Åsa