lördag 10 augusti 2013

Det kan bli dyrt att möblera om!

Plötsligt händer det! Man vill möblera om. Flytta byrån hit och skåpet dit? Jag vet inte exat när det infaller eller vad det är som gör att en omstuvning av hemmets lösöre så där helt apropå känns angeläget. Men infallen kommer med jämna mellanrum.
 

Jag har gjort det många gånger, företrädelsevis nattetid och då inte alltid till det bättre. I bland slutar det där det började och ibland uppstår något nydanande och fräscht. Och när det bär till, ja då börjar det gärna kosta pengar också. Det är allt som oftast under ommöbleringssvängen som lusten till nån ny pryl infinner sig. Det öppnas liksom andra möjligheter. Behov uppstår som tidigare inte fanns. Det är då man får bege sig ut på tigerjakt.
 

Vackra gamla glasbunkar och sifoner i olika färger.

Jag tillhör inte den där kategorin som exat vet vad jag ska ha. Jag tillhör kategorin som vet först när jag ser det. Som exempelvis ett nytt stengolv att lägga i hallen. Mattallrikar, udda med olika mönster men i samma blåa färgskala och en hel bunt med gamla gravyrer och etsningar från 17/1800-talet och se där!  Plötsligt har jag skapat inramningskostnader utan motstycke.
 

Underbar köpmansdisk från sekelskiftet!                                    

Är jag på hugget riktigt kan det till och med bli tal om att tapetsera om. Det kan ju vara lika bra om man ändå ska flytta på soffan. Jag är medveten om att det hos somliga går att köpa en tapetrulle för femtiolappen men då är det ju det här med den förbannade smaken. Bläddrar jag fram en våd som faller på läpp så kan jag slå mig i backen på att just den kostar runt tusenlappen,,, rullen!

Långt sidebord med svartskavd skiva!
 
När man väl kladdat klart med våderna har man vare sig man vill eller inte hamnat i nått ännu värre. Gardinträsket! Det är inte min gren men snyggt vill jag allt att det ska vara och hur gärna jag än vill så passar inte längre det gamla rafset. Pengarna rullar! Oftast nöjd med slutresultatet konstaterar jag varje gång att kontot är övertrasserat. Märkligt! Jag har ju inte gjort nått särskilt, bara möblerat om?  Ibland kan det kanske vara lika bra att lägga locket på, kväva den plötsliga ingivelsen och helt enkelt låta  byrån stå.
 
på gensyn!
per.larsson
Knut & Svea

 

3 kommentarer:

Tinas bo sa...

Hahahaha ja du det kan vara klurigt att möblera om...
Härligt inlägg!!
Och en hel del saker i dina bilder skulle jag oxå vilja ha! :)

Kram Tina

Kallholmen sa...

Man blir bara glad av att komma in till er...båda läsningen och njutningen av alla fina bilder.
Tack / Carolina

Erika Erikson sa...

Men ååååh, Per!!!!
Vilken alldeles alldeles UNDERBAR butik (och blogg!) du har!!

Jag "ramlade" över dig (som privatperson) genom omvägar via Facebooks nyhetsflöde och hittade med hjälp av pinsam nyfikenhet på så sätt hit. Nu sitter jag här som en äggsjuk höna - jag måste verkligen, verkligen ner och besöka din butik! Älskar! Inte alls bra... inte alls bra. (Ur ett ekonomiskt perspektiv).

Underbar!

Erika Eriksson, Bräcke. :)