söndag 27 juli 2008

Första gången med semester på jobbet!

Det börjar faktiskt arta sig! Nu kan man ta sig från ena änden av butikslokalen till den andra utan att fastna mellan byråer och trädgårdsstolar. Skönt! Roligt är det också att återse alla gamla shabby-prylar som legat undanstoppade i väntan på just ett utrymme att exponeras i. Men ack så sorgligt det är att skiljas från dem!














Härlig köpmandisk från 1800-talet och nya upplagor med urnor

Vad sägs om den gamla köpmandisken till exempel? Rena julafton när jag återupptäckte den. Som att öppna ett paket man själv slagit in utan att minnas vad man stoppade dit. Kul har det också varit att få pyssla om alla gamla gjutjärnsurnor. Har bara lyckats komma över fyra nya exemplar så här långt i sommar. Bland annat ett par härliga 30-talsurnaor av sant svenskt klassiskt snitt. Tusentals är dem avgjutningar som gjorts av dessa. Vem har inte sett ett par nygjorda i vitaste plast på var sin sida om garageuppfarten? Även två vita och härligt rostiga sekelskiftesurnor har jag lagt vantarna på. Och det har nog varit tur för mig det, eftersom mina absoluta favoriturnor från 1800-talet köpts och burits i väg av en inte helt obekant bloggläsare.
.....








Skrivbord i rokokostil med änglabeslag! Sålt till lycklig kund!

Det är nämligen inte alldeles lätt för en fullblodsmaterialist som fäster sig vid saker likt en igel att lämna ifrån sig prylarna. Inte ens fast man får betalt. Nåja, nu vet jag att urnorna kommit i rätta händer och jag får glädjas med henne som får leva tillsammans med dem. Här om dan blev jag också av med ett alldeles underbart skrivbord i rokokostil som begåvats med extremt snygga beslag. Det kändes inte heller så där tokkul, men meningen med att ha butik är väl att sälja antar jag!? På tal om beslag. Har antagit utmaningen att sortera och gå igenom det enorma utbudet av möbelbeslag som den gamle antikhandlaren, Dan lämnade efter sig och som jag gärna fortsätter sälja. Jag måste lära mig vad som finns och framför allt vart det finns. Det finns dessutom en hop med gamla och udda beslag som ska exponeras på nått smakfullt vis. Hoppas jag kommer på nått.
.....










Nya beslag tillverkade i gammal stil och gamla udda beslag i drivor!

Har dessutom lyckats slipa och måla om några riktiga vrak till möbler och gläds just nu över slutresultatet. Men efter som verkstan är knökfull med allehanda bråte så har jag tvingats hålla till ute i butiken. Det är fasligt som jag dammat ner. Dessutom måste man stå vakt och varna alla som passerar. Linoljefärg på kundernas kläder är väl inte att föredra. Nästa utmaning blir alltså att tömma verkstan så att den kan användas till just verkstad.
.....
Fransk oljemålning i svart/guld-ram och skrivbord i barockstil såldes på stuts!
.........
Hoppas ni njuter av sommaren och ledigheten. Jag gör det, fast på ett annat sätt. Det var länge sedan jag hade en så rolig semester som i år. Att arbeta i egen antikbutik är inte så dumt ändå!
............
Per Larsson
Inredningsgalleriet Knut&Svea

9 kommentarer:

Love Your Homes sa...

Hej Per, ÄNTLIGEN kommer det ett inlägg, som vi har väntat, men vi vet ju också hur du röjer, slipar, målar och fixar. Skrivbordet blev verkligen superfint och jag förstår att det försvann på studs. Skall bli roligt att se fortsättningen i butiken, kommer snart förbi och hämtar det lilla grå bordet. Jag har precis kommit tillbaka från Skåne med en bil full med godsaker.
Hälsningar Ingela

P.s. Kan bara tala om att urnorna mår finfint, dom bor inne just ni.

lottens vita och gröna sa...

oj så mycket vacker du ruvar på, känner på mig att det är alldeles underbart i din butik, kan inte finna på din blogg var i stockholm du finns?
ha det gott blan dina vackra skatter! //lotten

me and alice sa...

Åh, vad mycket fint du visar...Är så nyfiken på din butik. Visst är det på Roslagsgatan??
Kommer förbi nu de närmaste dagarna då jag ska åka "hem" och tillbringa en hel vecka i vår vackra huvudstad.
mvh/Susanne

Anonym sa...

ååh såå mycket fina möbler.

Granne med Selma sa...

Dina bilder är en stor källa till inspiration. Jag tittar länge på dem.
Mvh Sussie

Lilla huset på prärien sa...

Men gud så härliga saker! Jag måste bara ta mig en tur upp till Stockholm snart!!

Hälsningar Jenny

timelesshome annika sa...

Hej !
Jag tycker ni har super fina grejor någon gång skall jag allt komma och hälsa på.
Nu måst jag säga något som jag inte tycker passar era fina saker och er affärs ide.SNÄLLA ändra bakgrunds bild till er blog logga den passa inte till det ni säljer. Bara en kär omtanke
Kram Annika Hoppas ni inte blir arga Keep on "blogging"

Millas hem sa...

Många fina saker!
C

CHÂTEAU DE KONSTANSE sa...

Du har så mye vakkert!!
Har et stort håp om at det går ann å kjøpe online hos deg snart:-)
Hvis ikke blir jeg nødt til å ta en Stockholmstur veldig snart*s* Ingela viste i siste innlegg et så fint bilde av Maria og Jesus, stående på et lite bord,- er dette solgt og hva er evt pris?
Hørte også rykter om en bil full av godis fra Frankriket?
Håper du legger ut bilder;-)

Ha en fin helg!

klem Cat:-)