lördag 29 mars 2008

Auktionsdax och det nu på rödaste rappet!

Efter en skön påskledighet i den Jämtländska friskluften är jag åter i storstan. Omedelbart tar jaktinstinkten över och det går inte många minuter förens jag står på auktionskompaniet och prickar av tänkbara objekt! Auktionssuget är enormt.









Allt ljus på mig! Strålkastare 3700. K&Co.

Sjukligt? Inte alls! Det är vansinnigt kul. En av intendenterna, som nu mer vet vad jag suktar efter, konstaterar dock att det denna gång är magert på shabby chick-fronten. Det stämmer dessvärre, bortsett från fem fullkomligt fantastiska trädgårdsstolar. Men eftersom ett objekt av sjuhundra utrop inte räcker för att närvara på auktionen i egen hög person, så lägger jag ett högt bud på dem rostiga stolarna och kan bara hoppas på lite flyt. I stället kommer söndagen att tillbringas på Auktionshuset Kolonn. Där blir det tvärtom lite av shabby-fest!

















Klonn har fått in massor med objekt från Hamra Gård i Roslagen. Högre och lägre kvalité och flera sköna shabby-prylar finns att köpa. En vacker tvättbänk med marmortopp, kan med fördel användas som snyggt planteringsbord. Två vrak till fåtöljer från 1800-talet med snurrhjul,,,urläckra, en omklädsel måste dock kostas på! Lägg där till lite klassiska jakttroféer, järnkorgar och en klassisk svensk trädgårdsgrupp i trä, så är man hemma. Men nu var det ju det här med platsbristen!
..........





Annars har påsken bestått av inflyttning för mina föräldrar och jag och min broder och svägerska har hjälpt dem så gott vi förmått. Nästan på pricken ett år efter branden står det nybyggda huset klart och det blev superbra! Nytt och fräscht överallt! Har dessutom lyckats pumpa in lite antikviteter mellan alla Miosoffor och nytillverkade inredningsprylar. Trots en gedigen insats så gapar det på sina håll ännu lite tomt. Men var lugn! Med tiden kommer sakerna, fråga mig, jag vet!
...........












................
Utöver sakletandet struttar jag mest runt som en äggsjuk höna, eller snarare som nått nykläckt och väntar på att mäklaren som sköter försäljningen av antikbutiken ska återvända från sin skidsemester. Det gör han på måndag. Då blir det andra bullar! Då ska det läggas bud, då ska det köpas antikäffär! Tack föresten, alla ni som så stort tror att jag ska klara av projektet! Hoppas så att ni har rätt.
............
............
Per Larsson
Inredningsgalleriet
Knut&Svea

Inga kommentarer: