måndag 12 maj 2008

Sann pur pollen och inredningsavundsjuka!

Jag tror jag ska gå under av avundsjuka på alla som med sann glädje och iver shoppar loss på allt skavt och nött och trädgårdsromantiskt och som överhuvudtaget har nått att inreda. Hoppas jag blir med antikbutik snart, det vore ett substitut som hette duga.












Härlig blå pinnsoffa och gröna urnor från Kronen!

Tog en tur till Järva byggnadsvård i dag, är på jakt efter gamla drivbänksfönster, slitna och nötta förståss! Tror mig ha hittat ett par som skulle fungera bra som skiljevägg och stämningshöjare i den, eventuella, möjliga butikens trädgårdsromantiska del. Nu och under juni och juli ska trädgårdspryttlarnas förföriska charm spira och fram ska alla gjutjärnsurnor (som förvisso ska användas hela året) och trädgårdsborden, planteringsborden, bryggarstolarna och allt annat pjoller som får det att spritta i sommarinredarna. Har även hittat en urläcker Ralph Laurentapet med botaniska småtavlor som motiv. Ljuvt, ljust, bohemiskt och elegant! Hoppas verkligen att jag kommer få användning för den, 1300 kronor rullen!!!
..................










Plåtlådor och vinkaraffer K&Co. Spegelöverstycke Boutique Sophie!

Förutom att jag nu mer, så här års, blir pollensjuk går jag också omkring och är avundsjuk på alla som har en verklig och sann anledning att gå lös på trädgårdsrelaterad inredning. Alla dem som har en veranda, balkong eller altan att arbeta med under ljumma sommarkvällar. Eller varför inte en egen liten täppa, eller ett skärgårdshem från förra sekelskiftet som bara skriker efter nött trädgårdsromantik. För det är ju så att under dem kommande månaderna ändar inredaren sitt sätt att inreda. Så här års blir det inte mycket tapetserat. Inte heller river vi gärna väggar eller slipar eller för den delen lägger in golv. Nej, nu under sommaren är det duttandet med detaljer som gäller. Dynor att sitta på, lyktor och ljusstakar till trädgårdsbordet och fönsterbrädan. Nya fluffigt ljusa sommargardiner, krukor att plantera i och varför inte ett, liksom sommaren, ljuvt vinglas.
....................




........................
En sliten vattenkanna i zink blir en prydnad var än den ställs. En gammal kökssoffa, kanske en gustaviansk eller en 1800-tals modell, passar i köket men också på verandan. Där har även fågelburar en given plats. Kanske jag rent av skulle ställa dit en av de gamla järnsängarna. Tänk att tupplura i friskluften och somna in till ljudet av en lärkdrill. Att sedan en solig söndag åka på utflykt till en äkta gårdsauktion, gärna i Jämtland, och där hitta några trevliga trädgårds-urnor, en trevlig trädgårdsbänk och en rostig pall, ja det får närmast ögat att tåras!!! Jag låter allt som en blödig romantiker utan fast mark under fötterna, men håll med om att mina krav på tillvaron är tämligen ringa! Någon stråhatt kommer jag dock aldrig att ta på mig!!
.................















.........................

Om allt nu går ända in i kaklet, ja då får jag en behändig liten antikbutik i stan att ta hand om i stället. För mig med mina enkla vanor vore det lösningen på många våndor. Jag får skapa miljöer, stämningar och framför allt fortsätta köpa skavt och nött och annat härligt antikt som jag själv omöjligt längre kan husera. Ja, det vore som en sommar med Monica det! Utan stråhatt!
...............
Per Larsson
Inredningsgalleriet Knut&Svea

2 kommentarer:

Evelinas hus sa...

Tack för alla fantastiskt fina och inspirerande blider. Jag blir helt sjuk när jag ser allt fint. Det bådar gott att du som verkligen ser ut att ha bra smak ska öppna butik i Stockholm.
//Caroline

Love Your Homes sa...

Hej Per, igår blev A la Carte antik av med lite trädgårdsprylar, som ett franskt bord och 2 udda stolar. De hamnade i min bil. Snart har jag scannat av utbudet av likande ting i Stockholm med omnejd, så nu hoppas jag det snart blir en ny butik med nytt flöde att plöja.
Hur går det??????
Hälsning från Ingela