tisdag 15 april 2008

Färglöst och gråmulet i den blommande vår!

Somliga låter inredningen blomma. Rosor syns på kuddar och till och med på gummistövlarna. Andra har snöat in på det orientaliska och går i spinn hos Spiti där mustig färgsättning och doftljus för tankarna till fjärranösterns trånga basarer. Och jag flåsar häftigt och tungt över den färglösaste gråskala!












Vitrinskåp och skänk från Old Basic. Krukor och vinkorg Boutique Sophie.
......
Håll med om att det är snyggt! Allt går i samma grå/vita nyans. Skavt, nött och charmfullt. Visst skulle man kunna pigga upp miljön med en och annan färgklick, men ännu vassare blir det med ett fång vita tulpaner eller varför inte en stenurna full med vit ranunkel!
Nu är det inte så att jag ogillar färg, tvärtom. Har tapetserat många fondväggar med Ralph Laurens så ofta mustigt randiga eller rutiga mönster och gillar det skarpt. Men det är nått särskilt med en färgmässigt återhållsam miljö. Det blir sobert och stilfullt, trots att möblemanget i sig inte är direkt elegant. Men om någon nu skulle komma dragandes med en grönmålad Tolixstol, lätt flagnad med en och annan repa, kanske rent av en liten buckla, så öppnar jag givetvis dörren och släpper in skräpet. Grön Tolixstol Boutique Sophie.
.........


Sköna saker hos Antique Atelier September.

Antique Atelier September i sköna Köpenhamn slår ofta rekord i vacker färglöshet. Att på marknaden hitta antikviteter som först och främst är orörda och som dessutom håller en blygsam färgskala är en konst! Det äkta 1700-tals möblemanget var ofta målat ljusgrått eller benvitt och orört blir allt mer av en bristvara. Ofta får antikhandlare i det skrået lägga ner timtal på att skarpa fram originalfärg under en mindre smickrande lackkulör. Därför kostar det så det smakar också! Och det är alltjämt i Danmark och Köpenhamn i synnerhet som jag hittar mina juveler. Utbudet av shabby-vintage är digert och det är därför också roligt att strosa runt i butikerna där. Dessutom är ju, som jag sagt förr, hela stan trevlig. Tolixstolar och bockbord K&Co.
...............













Inte så mycket som något har ropats in på helgens auktioner. Jag har knökfullt! Verkligen, ett mössbord till och jag tar mig inte någonstans. Ni som läst bloggen vet att förråden är fyllda till bredden och lägenheten svämmar över. Ett riktigt skitscenario för den som har auktioner som hobby. Nu kan man slå sig i backen på att det under kommande auktioner haglar av trevliga stolar, bord och skåp som dessutom klubbas tokbilligt! Jag vågar knappt ens titta på resultatlistorna.
..........



Vackra inredningsprylar Auktionsverket.


Men, nu är det nog på det viset att om det dyker upp nått shabby-trevligt, kanske rent av i skönaste gråskala, ja, då ropar jag ändå! Jag får börja trycka in sakerna hos goda vänner, vissa har ju hur mycket plats som helst! Alternativet är att det går min väg och att jag blir ägare till en antikbutik. Då skulle antiklagret komma väl till pass! Spänningen stiger!

Per Larsson
Inredningsgalleriet Knut&Svea

5 kommentarer:

Love Your Homes sa...

Först ut som vanligt, tror inte Ingrid är hemma.

Tack för din GRÅA själ.
Jag blir ständigt påmind i inredningen om att jag inte är vit utan alltid slutar med i den grå skalan.

Läckert och harmoniskt, skavankerna liksom flyter in liksom.

Låter tryggt med fortskridande planer på antikbutik.

Må bra,
Ingela

Anonym sa...

Hej gamla bossen. Nu har jag allt hittat på dig. Vad duktig du är! Och vad fint! Det börjar klia i fingrarna på mig nu. fasen vad fina grejer du har. Öppna nu! Så att jag kan ta med mig släpvagnen och gå loss.

Kram Johanna (fd. kollega)

me and alice sa...

Underbara bilder du visar. Älskar allt i den gråa färgskalan. Den gröna tolixstolen är helt underbar.
Var i Köpenhamn förra helgen och besökte naturligtvis atelier September bland många andra godingar. Var på jakt efter gamla franska industri lampor...
hälsningar Susanne

Anonym sa...

Visst är det fint fint fint med den gråa! Jag som tjatar om stugan hela tiden hittade där i uthuset en fin rakspegel i sån nyans- jippi jippi!
Trevlig helg!

marie sa...

Du har en underbar och inspirerande blogg! Fina bilder och en riktigt bra text. Märks att det är ett proffs bakom bloggen. Lycka till med din butik! Kan bara tänka mig hur fin den kommer att bli!
Ha det gott!
Marie