onsdag 13 februari 2008

Som jag saknar mitt gamla torkade gotta!

Det är långt över ett år sedan jag såg dem sist, mina gamla knastertorra godisförpackningar. Å nog är det typiskt att allt ska vara otillgängligt för en när man ligger hemma sjuk! Det är ju då man som mest behöver dutta (om man orkar) med sina samlingar.
......

















....................
..................
Eftersom jag är en person som flyttar vart annat till vart tredje år, så är det vissa saker som inte alltid packas upp när man anlänt den nya adressen. Min godis-förpacknings-samling befinner sig i det läget just nu! Synd! Även om jag hade ork så vore det, om inte omöjligt, så åtminstone förenat med ett par dagars arbete att leta fram den ur det förråd som är fyllt till bredden ända fram till dörren. Det går liksom inte att kliva in så där utan vidare. Det närmaste jag kommer är några få gamla bilder, så i stället för att dutta med förpackningarna får jag nöja mig med ett blogginlägg.
.............
.............
.............













Dem tre schweiziska bröderna Cloetta kanske ni känner till. Efter att dem studerat chokladtillverkning i Paris, styrde dem kosan till andefattiga norden och sålde choklad, konfekt och karameller i Köpenhamn, efter schweiziska recept. Det blev succé! 1872 beslöt bröderna att starta chokladfabrik i Malmö. Å på den vägen är det.
.......................






................................
Jag min lyckliga tunna, räddade i min ungdom ( på 80-talet) undan ett stort parti Cloettaproduker från containerdöden. Dem som bestämde såg det som självklart skräp som skulle slängas, jag såg det redan då som små läckra kuriositeter. Allt sedan den dan har jag vid varje flytt kånkat med mig förpackningarna. Och nu ligger dem alltså i lite för tryckt förvar i något av källarförråden.
..............
Dessa rariteter hör hemma i 50-talets produktion.
Nu i vuxen ålder har jag fattat att jag ingalunda är ensam om att samla gamla godisförpackningar. Perversa gelikar finns i massor. Jag har heller inte varit sen att utöka samlingen med chokladkakor från andra fabriker, när sådana dykt upp.
Ett annat samlingsgebit är alla reklamskyltar som hör godisförsäljningen till. Visst är dem härliga, papp och emaljskyltarna! Det är en sann glädje att jaga rätt på dem i antikhandeln och på auktionerna.









Härliga reklamskyltar från Pix och Läkerol, båda godisfabriker i Gävle.
........
Nu kan man givet ställa sig frågan vad det är för mening med att ha en samling oåtkomlig! Ja, just nu känns det inte meningsfullt alls. Förutom den glädjefulla jakten på nya objekt är väl meningen med en samling just duttandet. Att ta på, lyfta, känna och lägga tillbaks.
Nästa gång jag flyttar är det ett som är säkert. Då ska chokladen läggas i högsätet!


Per Larsson
Inredningsgalleriet Knut&svea
......

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Vill bara tala om att jag uppskattar din blogg och är inne här varje dag.
Kul tips och vackra saker.
Vill ha massor av vad du skriver om!
Krya på dig!
Hälsningar från Göteborg

Per Larsson sa...

Tack ska du ha! Det var roligt att läsa. Ja, näsan är fortfarande täppt, men annars tror jag nog att jag snart ska våga mig utomhus. I stockholm är det rena majvädret!
/mvh per