fredag 1 februari 2008

Det är dem små små detaljerna som gör det!

Det är inte stora soffmöblemang, bokhyllor och matsalsmöbler som gör skillnaden. Det är den lilla berömda pricken över i:t som får allt att falla på plats och bli en komplett helhet. Rätta paret ljusstakar och plötsligt har man hittat hem!




















...........

En utställningsmonter på Mio eller Ikea känns nästan alltid själlöst opersonlig och det trots att man visst kan gilla det som finns i den. Vad är det som saknas? Jo, dem personliga ägodelarna, dem kantstötta och nötta detaljerna som gör mitt hem till mitt!
Att skapa en personlig stil, sätta touchen, behöver därför inte bli dyrt. Detaljer är sällan plågsamt kostsamma. Sett till vad dem bidrar med till heminredningen så är de rent av tokbilliga. Frågan är sedan vad för slags stil man är ute efter att återskapa. Maritimt, köp dig en gammal livboj! Modernt minimalistiskt, skaffa en bronskub! New England, leta efter en drivvedsljusstake, eller skaffa en trasig blomvas för att återskapa shabby chic! Tolixstol 4,800. K&Co
.....





Nåja! Fullt så enkelt behöver det inte vara. Inom shabby chic genren finns sedan flera stilriktningar. Dels hittar vi den mer typiskt kvinnliga varianten med pastellfärger, rosor, pioner och pur ljus lantlig romantik med släng av vintage. Sedan finns den mer råa delen med dovare färgskala, drag av industri och Parisisk storstadsvåning. Gemensamt är det nötta och skavda, antikviteterna och loppisfynden! Jag letar detaljer för att skapa den senare varianten men precis som många andra inredningsfanatiker är jag än mer komplex än så och blandar in ytterligare stilar i stilen. Jag åtrår det Gustavianska, den svenska bondrokokon, allmogen och till råga på allt är jag också trädgårdsromantiker. Borde jag gå i terapi?'
.........
.
Hur som helst! Utan dem personliga detaljerna stannar hemmet! Veckans hoprafs skäms inte för sig. Vad tycks om kransen ( högst upp i bild ) helt i zink? 3,200 K&Co. Paret gräddvita rokokostolar, 1760-tal (Ovan)? Stockholmsauktionsverk. Och Tolixstolarna? Sådana ska man ha massor av. Tolixstolar är konst!


..........

.........
..
Förövrigt anser jag att vi är på tok för dåliga på att fira en av vårt lands absolut största högtider, fettisdagen. Snart är den här och jag har börjat bulla upp. Till lunch i dag åt jag dubbel fetvägg! Ni vet en sån omgång som kung Adolf Fredrik åt ihjäl sig av. Vill man minska hälsoriskerna kan man alltid piffa upp semlan med till exempel färska hallon. Det är detaljerna som gör det!


Per Larsson
Inredningsgalleriet Knut&Svea


3 kommentarer:

Tantaugusta sa...

Vilken in blogg! Jag är särskilt imponerad över hur du lagt in dina bilder, och jättekul att läsa. Kan man få en lektion eller tips hur man gör med bilderna nån dag? :)

Anonym sa...

Hejsan! Underbar blogg, får jag fråga varifrån den vita kudden kommer. Eller om du vet var jag kan få tag på något liknande?
Mvh
Sara

Per Larsson sa...

Den vita runda kudden kommer från grossisten Olsson&Jensen Inreding.
På deras hemsida (www.olssonjensen.com) hittar du en jättelång lista med deras återföräljare över hela landet!
Lycka till!
/per