onsdag 2 januari 2008

Först ut med trädgårdsromantiken!

Hemma finns ännu skinka och stark hemlagad senap.
Julgran liksom adventsstake lyser upp i vintermörkret och snögloppet plågar alltjämt var loafersflanör. Vad passar då bättre än en trädgårdsromantisk blogg för att friska upp minnet om vad som faktiskt komma skall.






























.....Visst finns en del grönt att glädjas över även så här års. Läckra Gran och Enekransar och girlanger i Kvanne. Gjutjärnsurnor fyllda med väldoftande Hyacinter och Tazetter och inte att förglömma all denna härliga grönmossa i var och varannan kruka. Men håll med om att det nu ska bli vansinnigt kul att möta vårens Krokusar, helst i gjutjärnskruka, och zinkbyttor och baljor fyllda med Hortessor och massor av slingrande murgröna.

























............Jag var tidigt ute med julpyntet och det är därför lika bra att vara tidigt ute med trädgårdsromantiken. Dessutom har jag lärt mig att köpa säsongsprodukter, under så att säga, fel säsong. Zinkbyttor, vattenkannor och gjutjärnsurnor är betydligt billigare nu än vad de kommer att vara i april! Rejäla Franska vattentunnor i zink får man dock betala1,200 kronor stycket för redan nu.
...........................























.........
Inför kommande säsong har jag därför redan samlat på mig många små och stora läckerheter. Bortsett från alla vackra gjutjärnsurnor, som jag bloggat om tidigare, hittar ni bland annat vackra trädgårdstolar, så kallade Bryggarstolar. Läckra Caféstolar med tillhörande runda bord gör sig givet på var altan och trädgårdstäppa liksom det gamla trädgårdsbänkarna med gjutjärnsben. Det är nästa erotiskt!














............................Likt en Ekorre har jag ilat mellan vinterns auktioner och hamstrat trädgårdsrelaterade objekt. En del har blivit billigt, annat dyrt. En och annan gjutjärnsurna har jag fått släppa, då priset rusat i väg. I stort fungerar dock min tes om att man ska köpa slalomskidor mitt i sommaren och trädgårdsstolar mitt i vintern. På det hela taget känner jag mig väl rustad och kan som vanligt knappt hålla mig till tåls inför kommande vår. Det ska bli vansinnigt roligt att packa upp allt!
..
Per Larsson
Inredningsgalleriet knut&Svea

Inga kommentarer: