måndag 7 januari 2008

Om hela världen var som en tavla av Lennart Jirlow! Lennart Jirlow, Lennart Jirlow!

Med en fullkletad färgpalett skapar han stämningar som inte återfinns någon annanstans än just på hans fantasiska målningar. Så gennerös, sinnlig och rofylld. Utan att ha varit medveten om det, har jag sedan tolvårsåldern varit ett Jirlowfan!
















........Ofta är han representerad med en eller ett par målningar på statsauktion, så poppis som han är! Men i söndags var det ordentlig Jirlowfest på Auktionskompaniet. Inte mindre än sju originallitografier gick under klubban, var av flertalet av dem sällan synts på auktion. Och prisbilden blev som jag misstänkte, nära halva priset jämfört med en auktion längre in på året och så klart betydligt under galleripriserna. Några av dem bör man dock kosta på en ny inramning. Konstnär vid stafli klubbades för fyndpriset 3700, par hos konsthandlare för 5750 och kock med nackade fåglar gig för 6000 kronor.








Jag tror året var 1982, Jag är med om min första stora teaterupplevelse på Vasan i Stockholm. Spanska Flugan med Carl Gustav Lindstedt och Inga Gill. Men det var inte skådespelet som kom att fascinera det var scenografin! Den fantasiska mellanridån, som upptar hela scenutrymmet och föreställer ett nöjesstockholm ”strandvägspromenaden” med utsikt över Nybroviken kom jag aldrig att glömma. Var kan fonden finnas i dag tro? Finns den kvar uppe på Vasans scenvind? Ligger den hoprullad i källaren? Är den slängd på soptippen? Den som vet kan gärna höra av sig. Finns den i livet borde den ställas ut på museum.



























........................................Han gjorde självklart även affischen till nämnda föreställning. Ett exemplar av den gick på auktion för dryga månaden sedan,,, den borde jag köpt! Uurk!!
............
Nåja, efter att tolv år gammal sett föreställningen med stor behållning och någonstans grundlagt en kärlek till ,en för mig då okänd konstnär och scenograf, gick livet vidare. Långt senare, nämligen först 1990 kom vi att mötas igen då jag ser Chinateaterns uppsättning av Annie Get Your Gun. Där fanns än en gång den igenkännande glädjen, färgen och formen! I programbladet läser jag, Dekor: Lennart Jirlow. (programbladet har jag ännu kvar) Andra fantasiska dekoruppdrag av Jirlow blev Gamle Adam på Vasateatern och Markurells i Wadköping på Dramaten.










Vill varmt rekommendera praktverket ” Lennart Jirlov Målaren” Som getts ut av Bra Böcker. I boken får vi njuta av många av hans motiv och läsa om målarens eget liv från debuten som nioårig målare, till studierna såväl vid Konstfack som i Florens, livet i Frankrike och somrarna i den svenska skärgården. Även ett kapitel om hans gärning som uppskattad teaterdekoratör finns med.












....I dag vet jag mer än väl vem Lennart Jirlow är och har sedan länge förstått att han är en konstnär som gjort otaliga mästerverk. Två av dem är jag själv lycklig ägare till. Nöp "kypare vid buffé" under gårdagens auktion, en av mina sällsynta favoriter. Sedan tidigare njuter jag av "uppvaktningen"

Och som Povel Rammel en gång sjöng. Nu leker livet som allra bäst, nu är jag glad som en gäst på fest- ja som en gubbe på en tavla av Lennart Jirlow.
.......................
Per Larsson
Inredningsgalleriet Knut&Svea

Inga kommentarer: